född 2 november 1858, död i december 1932, var en svensk idealistisk konstnär.
Krouthen föddes i Linköping och var son till handlaren Conrad Krouthen och Hilda Åberg. Släkten Krouthen kom från Norrköping och flera generationer hade arbetat som tenngjutare. Familjenamnet Krut ändrades genom att varubeteckningen Krut-tenn förfranskades till Krouthen. Conrad Krouthen kom till Linköping 1850 och startade en manufakturaffär vid Stora torget. Affären gick bra och 1857 kunde han gifta sig med sömmerskan Hilda Åberg.
Krouthen kunde växa upp i ett välmående hem och han fick börja skolan på läroverket i Linköping. Vid 14 års ålder slutade han skolan och började arbeta åt fotografen och målaren Svante Leonard Rydholm som hade en atelje vid St. Larsplan. Krouthen fick lära sig grunderna i både målning och fotografering och vid 16 års ålder började han på Konstakademiens principskola i Stockholm 1875. Den treåriga utbildningen innebar att eleverna fick lära sig att rita av klot och profiler, djur och växter. Efter de tre åren fick Krouthen fortsätta vid akademin. I kursen "Lägre antiken" fick eleverna rita av gipsmodeller, i "Högre antiken" teckna efter levande model och i "Landskapsskolan" fick eleverna måla landskap. Under studietiden sökte sig många elever utanför skolan och Krouthen lärde känna konstnären Edvard Perseus. Perseus var kritisk till utbildningen på akademin och tog med sina elever bland annat till Mariefred och Gripsholms slott för att måla av naturen. Related Paintings of johan krouthen :. | var i tradgardsforeningen | gra stuga i vasaparken, | Vallflicka i sommarlandskap | interior fran gripsholms slott | utsikt mot refvens grund | Related Artists:
Jean RancFrench portraits painter, 1674-1735
French painter, active also in Spain. His father was the painter Antoine Ranc (1634-1716), under whom he must have trained. From 1697 he lived in Paris, where he continued his apprenticeship in Hyacinthe Rigaud's studio. After working for some years as Rigaud's assistant, he joined the Academie Royale de Peinture et de Sculpture in Paris in 1703 and reached the rank of academician as a portrait painter in 1707. As Rigaud's protege he worked for the French court, painting portraits of Louis XV (1718; Versailles, Cheteau) and almost certainly other members of the royal family as well as of the aristocracy. He also painted some allegorical and mythological works, such as Vertumnus and Pomona
oranienhan mordades 1584 pa uppdrag av filip . i ett hus som idag ar museum over det nederlandska frihetskriget
se
WITZ, Konradb. cca 1400, Rottweil, d. ca. 1445, Basel. German-born painter from Rottweil in Swabia, active in Switzerland. German painter. One of the great innovators in northern European painting, he turned away from the lyricism of the preceding generation of German painters. His sturdy, monumental figures give a strong impression of their physical presence, gestures are dignified and the colours strong and simple. Even scenes with several figures are strangely undramatic and static. The surface appearance of materials, especially metals and stone, is intensely observed and recorded with an almost naive precision. Powerful cast shadows help to define the spatial relationships between objects. His fresh approach to the natural world reflects that of the Netherlandish painters: the Master of Fl?malle and the van Eycks. He need not, however, have trained in the Netherlands or in Burgundy as knowledge of their style could have been gained in Basle. He remained, however, untouched by the anecdotal quality present in their art,